miercuri, 2 martie 2011

Cod de bune maniere in utilizarea blogului si messenger

BLOG
Regulile ce trebuie respectate in cazul blogurilor se adreseaza atit proprietarilor de bloguri cit si celor ce comenteaza pe marginea posturilor din bloguri.
Tinind cont ca un blog este jurnalul personal online al persoanei care il detine trebuie sa stiti ca acesta nu este obligat sa va publice toate comentariile sau sa va raspunda la ele.
1. NU FOLOSITI CAPS. Utilizarea literelor majuscule in comentarii semnifica faptul ca tipati la cei carora le raspundeti.
2. PASTRATI-VA ANONIMITATEA DAR NU FITI ANONIM. Atunci cind completati formularul de comentariu nu este obligatoriu sa introduceti datele personale reale, cu toate acestea este recomandat sa precizati un nume sau o porecla dupa care sa fiti identificat in lista comentatorilor. Nu utilizati numele sau porecla unei alte persoane care a comentat anterior si nu comentati folosind de fiecare data un alt nume sau o alta porecla.
3. DATI CEZARULUI CE E AL CEZARULUI. Atunci cind citati o alta persoana sau o alta sursa, fie atunci cind postati un mesaj fie atunci cind comentati, nu omiteti sa includeti si numele persoanei citate sau adresa web a textului original.
4. VERIFICAREA SURSELOR. Nu postati informatii false sau informatii ce nu pot fi verificate din cel putin trei surse. Amintiti-va ca blogul este un jurnal online ce formeaza opiniile altora, mai ales daca el este accesat de foarte multi utilizatori, dar in acelasi timp este o forma de jurnalism online. Atata timp cat mentionati nume de persoane publice sau de institutii, sunteti pasibil de un proces civil pentru daune morale, la fel ca si un jurnalist de presa scrisa, chiar daca nu practicati aceasta meserie ci doar mentineti un blog in timpul liber.
MESSENGERInainte de a enumera citeva din regulile de conduita ale mesageriei instanta trebuie sa va reamintim un lucru foarte important: mesageria instanta nu este un mod de comunicare real chiar daca pare mai reala decit celelalte modalitati asincrone de comunicare (email, forum, blog).
1. NU DERANJATI O PERSOANA CARE ARE STATUS "OCUPAT" (BUSY). Daca persoana cu care vreti sa vorbiti este o persoana pe care o cunoasteti din vedere sau comunicati cu ea din interes de serviciu este recomandat sa nu insistati sa vorbiti cu ea. Daca persoana este cineva apropiat care se afla la servici este posibil ca statusul sa va avertizeze ca se afla alaturi de un alt coleg lucrind la calculator iar mesajele dumneavoastra nu ar face decit sa o deranjeze din ceea ce lucreaza in acel moment.
2. NU FOLOSITI ALERTE (BUZZ) IN EXCES. Daca persoana cu care vorbiti nu mai raspunde la citeva din mesajele dumneavoastra nu insistati cu alertele vizuale sau auditive mai mult de o avertizare. Este posibil ca persoana sa fi plecat inopinat de linga calculator sau sa fie retinuta de un coleg. Alertele auditive nu ar face decit sa ii deranjeze pe ceilalti colegi ai ei daca boxele sunt in functiune.
3. FOLOSITI ICONURI EXPRESIVE CA SEMNE DE PUNCTUATIE. Nu folositi iconuri expresive (emoticonuri) in fiecare propozitie pe care o tastati. Nu uitati ca ele va ajuta sa subliniati o idee, o stare de moment si nu trebuie sa sfirsiti prin a folosi obsesiv toate iconurile posibile doar ca sa dovediti ca stiti sa utilizati mesageria instanta. De asemenea alegeti-va cu atentie iconurile potrivite in functie de persoana cu care comunicati. Unele iconuri desi sunt destul de explicative pot produce confuzie daca nu le alegeti cu atentie.
4. UN CUVANT SCRIS NU ARE INTOTDEAUNA ACELASI SENS CA UN CUVANT VORBIT. Nu uitati regula de baza: mesageria instanta nu este un mod de comunicare instanta a tonalitatii vocii dumneavoastra. De exemplu, tastarea cuvantului bine poate avea mai multe intelesuri in functie de tonul vocii pe care il rostiti: sarcastic, de confirmare, de nepasare. Daca vreti sa confirmati un lucru sau sa dati de inteles ca ati priceput cuvintele celuilalt este recomandat sa folositi cuvantul ok mai degraba decit bine.
5. NU PORNITI CERTURI PRIN MESSENGER. Daca sunteti in mijlocul unei conversatii care va poate face sa marturisiti celeilate persoane lucruri pe care altfel nu va simtiti confortabil sa i le reprosati este recomandat sa nu le comunicati prin messenger. Nu numai ca o cearta va va distrage atentia de la ceea ce lucrati, daca sunteti la serviciu, dar cuvintele dumneavoastra ar putea fi intelese total gresit decit ati intentionat sa fie. Mai mult de atit veti avea tendinta sa tastati mai repede si mai zgomotos si ati putea deranja celelalte persoane din jurul dumneavostra.
6. COMUNICAREA INSTANTA NU ESTE INTOTDEAUNA SIGURA. Daca va aflati la servici si comunicati cu un prieten prin mesageria instanta nu uitati ca ceea ce spuneti prin intermediul aplicatiei poate fi usor interceptat de una din persoanele care administreaza reteaua companiei dumneavoastra. Probabil credeti ca va puteti varsa naduful pe seful dumneavoastra mai usor si mai simplu confesindu-va altor prieteni prin messenger spunind lucruri pe care le veti regreta mai tirziu insa atunci s-ar putea sa fie prea tirziu.
7. NU INTRERUPETI. Cele mai multe dintre aplicatiile de mesagerie instanta moderne va avertizeaza cind partenerul de conversatie tasteaza un mesaj. Nu incercati sa interupeti sirul cuvintelor lui tastind mai multe mesaje intre timp pentru ca altfel veti parea ca nu va intereseaza ce are de spus sau veti pierde intelesul frazelor dupa citeva rinduri distanta. In plus, ca si in comunicarea orala, este la fel nepoliticos sa interupeti persoana care are cuvantul.
8. NU FOLOSITI ACRONIME IN EXCES. Mesageria instanta nu este un mediu al comunicarii perfecte si avand in vedere faptul ca este o comunicare in timp real oamenii au tendinta sa foloseasca abrevieri pentru a cistiga timp. Chiar daca acest lucru este nepoliticos iar uneori chiar produce confuzii este bine sa va familiarizati cu cateva acronime uzuale pe care le puteti folosi cu moderatie si in cazuri oportune: BRB (rom. VIN IMEDIAT, en. BE RIGHT BACK), IMHO (rom. IN OPINIA MEA RESPECTUOASA, en. IN MY HUMBLE OPINION), LOL (rom. RAZAND ZGOMOTOS, en. LAUGHING OUT LOUD), BTW (rom. APROPO, en. BY THE WAY), NP (rom. CU PLACERE, en. NO PROBLEM), etc.
9. NU TRIMITETI MESAJE IN MASA. Chiar daca ati gasit un site care v-a placut sau pur si simplu vreti sa anuntati ca aveti un produs de vanzare nu este recomandat sa trimiteti acest mesaj tuturor oamenilor din lista messenger-ului doar pentru ca este la indemina. La fel ca si mesajele de email nesolicitate aceasta practica se numeste spim (spam on instant messenger) sau mass message si este considerata o forma de agresiune pe internet. Chiar daca primiti un link catre un site si vi se cere sa i-l dati mai departe amicilor din lista, ignorati astfel de mesaje si nu le propagati. Linkurile pe care le primiti prin mesageria instanta de la necunoscuti pot fi la fel de periculoase ca si un mesaj de email infectat cu virusi iar trimiterea lor mai departe va face mai multe victime in rindul celor care nu sunt avizati.
10. FOLOSITI STATUSURI. De fiecare data cind plecati de linga calculatorul dumneavoastra mai mult timp este recomandat sa va setati un status corespunzator asemenea anunturilor pe care le faceti in realitate prietenilor dumneavoastra cind plecati din oras sau in concediu. Este de bun-simt sa va atentionati prietenii din lista ca ati iesit in pauza de masa sau ati plecat in alt birou decit sa ii lasati sa va trimita mesaje fara sa raspundeti. Setandu-va un status de genul ("Plecat din birou, contactati-ma pe telefonul mobil") veti putea fi usor contactat pentru mesaje urgente.
11. NU TASTATI MESAJE CU LITERE CAPS. La fel ca si in celelalte mijloace de comunicare online literele majuscule exprima o stare de nervozitate si dati impresia ca strigati la interlocutor. Acest lucru poate deveni stinjenitor daca nu folositi cu atentie tastatura.

Niciun comentariu: